Saturday, January 4, 2014

Food Lover!



Assalamualaikum w.b.t.. Kolum kali ni, cerita tntng makanan je, okay?? It’s more relaxing and fun. Hahaha.. Jangan stress- stress.. Anggap je diri kalian berada di awangan dan di kelilingi dengan makanan kegemaran. Aissh, tu pun nak ajar ke?.. Tengok Ipin, nampak drumstick je dah tak jejak tanah.. hehe.. Okay, I do hope that all of u will be like it.. As Malaysian, kita memang kaki makan.. No doubt. But not the only foods that I want to focus on, sebaliknya tentang keunikan sesuatu masyarakat dan krisis kebuluran yang melanda dunia pada hari ini.

Hurm, okay! Baiklah, tiba- tiba je rasa nak post perihal makanan. Mungkin sebab aku baru menikmati kimchi yang aween (adik no 4) buat tadi atas arahan aku.. Eit, nampak sangat nk saham sekali.. Walhal kimchi tu, orang yg berjaga malam tanpa dia sedari (mengigau) pun boleh buat.. Ohh, melampau btul hyperbola aku.. Okay, pungent smell and fermented vegetables. Aween lah ni yang beriya- iya nak cuba kimchi buat prtama kali.. Aku cuma turutkan kemahuan dia.. But then she said, aku tertipu dengan acting korea..x bole masuk. Manakan tidak, dia ptong cabbage byk sangat.. Then aku tambah skit sengkuang.. Bila vege tu dibiarkan dalam bekas berpenutup, untuk fermentation process, dia yang curious, menunggu sebab tak sabar- sabar untuk menikmati kimchi. Finally, dia pandang aku, aku pandang dia.. Kami memikirkan cara untuk menghabiskan kimchi ni.. Sebab aku begitu jamin, makin lama, kimchi ni pasti diabaikan.. tapi ferment vege, suppose lebih lama dibiarkan lagi bagus supaya rasa chilli powder and garlics tu absorb dalam sayur. Sepatutnya.. tapi lain pula cerita dengan kami.


Hakikatnya, selera kita agak berbeza. Tak semua makanan luar yang masuk dengan selera kita. Bak kata orang, kalau Melayu tu, Melayu jugak! XD basically our cuisine is the combination from the middle east, China and Java. So, spices are the important ingredients to cook. menarikkan? But, as a food lover, I like trying different foods from all over the world.. I’m not travelling, but there are many restaurants in Malaysia that serve different kind of foods.. different plating, ingredients, and sensual of eating are also count on by the visitors.

Seronok sebab melalui makanan juga kita dapat tahu bagaimana dengan kehidupan masyarakat di sesuatu tempat. Macam di India and Middle East, kawasan yang panas sangat sesuai dengan makanan berasaskan rempah. Tapi berbeza pula di Jepun dan Korea, mereka sukakan mknan panas and freshie, half-cooked, easy to say as rear foods..they can eat the moving octopus that biting their mouth with the only sauce. Berbeza pula di Europe, mereka sukakan daging dan cheese, mungkin disebabkan factor cuaca yang mempengaruhi. In Africa, South East Asia and South America mempunyai cita rasa yang hampir sama sebab kita beriklim khatulistiwa yang lebih suka panas dan pedas.. unikkan? Aku memang food lover.. kalau di rumah, jarang channel lain yang aku tengok..biasanya, TLC and AFC.. Parents aku pun dh fed up agaknya.. hahaha.. sampaikan ibu hairan, any soup dishes are my favourite food, tapi tengok channel cooking tak miss. kenapa perlu bersikap rumit? Hurm, mungkin aku lebih suka melihat dan adapt ilmu tu bila aku tinggal sorang.. perhaps!XD

Foods can foster racial unity in Malaysia and all over the world. Everyone loves foods.. kita boleh memulakan, mengeratkan sesuatu perhubungan dengan makanan.. Makanan ni kira agent penyatuan.. As we know, food is the social activity that can nurture close every relationship wether between family, friends and community.. tapi macam mana pula dengan pasangan yang keluar dan kemudian mereka bergaduh untuk memilih menu pilihan masing- masing di restaurant yang berbeza.. Oh My Gosh! Okay, tu let them solve it.. Hahaha nanti mereka akan kembali berbaik setelah menjamu makanan. ‘Perut kenyang, suka hati’. Kan? Apapun, macam- macam yang boleh dibualkan tentang makanan sahaja. Makanan yang sedap adalah dari hasil air tangan yang ikhlas dan mahukan kepuasan. Masakan ibulah yang paling superb.. mum dish is super special that no one can beat.. cehh, penangan yang tiada siapapun boleh tentang. 

Kreativiti dan inovasi dalam penghasilan sesuatu makanan juga makin advance.. Aku seronok tengok.. Tapi semakin instant sesuatu makanan tu, semakin tinggi pula risiko penyakit yang dihadapi. Di Malaysia ni, makanan terlalu mewah sampai berbuang. Mungkin kita terlalu selesa dan lupa untuk bersyukur, sehingga langsung tidak memikirkan orang- orang yang kebuluran. Misalnya, di Palestin, terowong utama yang menghubungkan Mesir dengan Gaza sudahpun disekat, saluran makanan semakin sempit dan terbatas. Di Rohingya pula, penghapusan etnik dilakukan secara besar- besaran oleh orang Buddha terhadap umat Islam. Mereka merempat dan menjadi pelarian di tanah air sendiri. Soal kebuluran ni tak usah lah nak bahas..

 Negara yang mempunyai kapasiti penduduk yang tinggi juga ramai yang kebuluran dan menjadi beggar untuk meminta sesuap nasi. Barangkali kita tidak kena agaknya. Biar dimasak sedikit tapi jangan berbuang.. Tidak mengapa sekiranya lebihan tersebut dijadikan makanan ayam atau kucing, tapi yang tinggal di kawasan perumahan tu memang lebur je lah ke dalam tong sampah.. nak ternak ayam? Whats?Terkini Pelarian Palestin di kem Yarmouk mati kelaparan. Kebuluran semakin meningkat dan ramai yang telah syahid. Jika kita berpuasa sunat Isnin Khamis yang cuma belasan jam di Malaysia ini pun sudah ber'keroncong', apakah perasaannya jika lebih dari itu? Hasbunallah wani'mal wakil.


Kita berbuang sampai garbage collectors pun naik berang. Okay, selingan.. kita patut mencontohi Jepun dengan menggelar mereka sebagai hygiene engineer.. lihat saja cara Jepun menghargai mereka. Garbage Collectors yang sememangnya terlalu banyak berjasa. Tanpa mereka, disease spread and our country image will spoil.. in Melaka, dump site is over loaded and need to find alternative place to support the debris.. tu yang aku tahu bila ke DUN form 4 dulu.. sudah jauh pula dari makanan.. tak pe kan..  kadang- kadang lari sikit dari tujuan asal tapi turut memberikan mesej yang berguna.. is it useful? Harap kalian boleh ambil dari positive perspective. Kita haruslah bersyukur.. jangan berbuang.. rezeki tu! Orang geladah tong sampah untuk cari makanan lebihan orang, tapi kita pula yang buang makanan ke dalam tong sampah.. tak wajar langsung.. Jadi peringatan untuk diri dan semua.. Orang kat luar tu tak makan sebab tak diberi kesempatan macam kita lalui sekarang. Aku bab- bab ni sensitive tak bertempat.. Cuba focus menu yang hendak dimakan, guarantee takkan berbuang.. Tolong rezeki tu.. kalau bole simpan dalam fridge or microwave utk reheat..

Makan juga jangan sampai tak ingat dunia. Makanan juga menjadi punca pelbagai jenis penyakit. Kolestrol yang tinggi menyebabkan diri mudah berasa lesu dan terdedah kepada penyakit lain. Post ni untuk diri dan juga untuk semua. Kita sering mengabaikan penjagaan kesihatan. A healthy mind, comes from a healthy body.. Sama- sama kita perbaiki diri ke arah yang lebih sihat.. amboii macam iklan tv pula. Setiap post ni memang ditujukan buat diri terlebih dahulu. Aku bukan nak posing bagus, tapi sama- sama kita ubah ke arah yang lebih baik.. Aku juga penggemar junk foods and instant foods.. so jangan pula tempelak setiap post yang dibuat seolah- olah aku perfect sokmo.. tidak begitu! 


0 comments:

Post a Comment