Thursday, January 2, 2014

La Ria Familia

“LIFE HAS NO LIMITATIONS EXCEPT THE ONES U MAKE”
I WOULD LIKE TO DEDICATE FOR MY FAMILY AND MY READERS..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum w.b.t:
What’s up guys?? First and foremost I would like to thank to all of you that keeping tab on my post. Semoga kalian sentiasa di bawah lindungan rahmat-Nya dan menjadi insan yang lebih baik. In sha Allah, ameen!



Tiada yang lebih utama dari keluarga. Mereka merupakan pelengkap dalam khidupan individu. Tak kisahlah apa backround sekalipun. Kasih sayang yang terjalin tak kan terluah dengan cara melainkan dengan rasa. However,  monetary aspect has became the largest problem in marriage life nowadays.. semua orang akan rasa beban tu. Duit bukan segala- galanya tapi segalanya memerlukan duit. Financial burden is chocking everyone especially to the head of the family, ayah.. kos sara hidup yang melambung tinggi pasti saja menjadi masalah buat keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana.. tapi apa pun, kolum kali bukan nak bincang tentang kepincangan ekonomi negara sebaliknya kasih sayang antara family members.

Family consists of nuclear family and extended family. Nowadays, many of us only live with our parents and siblings. That we call as nuclear family.. ingatkn bom atom je ada ujian nucleur, family pun terdiri daripada molecule nuclear jugak.. ahh, sudah merepek pula. It’s differ with our parents generation that all relatives lived in one roof.

Banyak yang boleh dikongsi tentang keluarga. Ada keluarga yang hidup mewah, ada yang hidup sederhana tapi ada juga yang hidupnya ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Semua tu bergantung pada diri sendiri. Yess, it’s a fate. I need to admit it. But we should look at the brighter perspective.Tidak mengapa.. Itu semua ujian.. Semua orang sedang diuji.. Allah maha melihat setiap effort dr hmbanya.. Kaya ke miskin ke, tua or muda, sihat atau sakit, semua tu adalah ujian untuk melihat kekuatan hambanya mengingati Dia.

Ibu ayah merupakan tonggak kepada keluarga yang sempurna. Tindakan ibu ayah yang mentarbiyah anak- anak, sedaya upaya memenuhi segala kelengkapan dan keperluan anak-anak tidak dapat dibalas dengan wang ringgit mahupun kata- kata yang manis. Melainkan dengan titipan doa dari anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebahagian buat kedua- dua ibu bapa mereka.  



Ibu yang garang tapi mendidik dengan penuh kesantunan. Waktu kcil mungkin ibu sedikit garang, tapi bila dah meningkat dewasa ibulah ibarat permata. She turns to 360 degrees dan menjadi pendengar setia yang hebat.. Ayah yang cool seringkali gagal tunjukkan sayang kepada anak- anak. For them, nothing to show unless give as much as they can to their children. Tapi ayah aku pula ambil pendekatan yang berbeza. Kasih sayangnya terserlah, sering memberikan semangat setiap kali aku jatuh. Apabila aku memerlukan solusi secara berdiskusi, ayah akan dengar dan beri feedback yang sangat owesome. That’s my father sampaikan aku dapat result teruk pun, aku akan tunjuk pada ayah...sebabnya my supercool father akan beri nasihat dan kata semangat.. Ibu pulak, akan nagging kalau prestasi pembelajaran aku tak memuaskan hatinya. Takpelah, biar ibu nagging untuk puaskan hatinya.. itulah aku wktu kcil dlu..

Two different characters that complete my life. Terima kasih ibu, ayah kerana sering menjadi peneman yang setia dari aku kecil hinggalah dewasa. Eqa doakan semoga kehadiran anakmu yang keras kepala ni dapat menceriakan lagi hidup kalian. Adik beradik yang bermacam ragam telah menghiasi hari-hariku menjadi pelangi dan kadang-kadang jugak tukar jadi thunderstorm.. bergaduh, bertumbuk, tarik rambut, that were normal things that we did in our childhood time. Bila dah dewasa semuanya makin berdiplomasi termasuk do household chores.. Semua kerja dibahagi secara adil dan saksama, tapi aku lebih suka sakat adik aku yang bongsu sebab he’s the only hero in my sibling.. muka dan perangai yang degil saling x tumpah macam aku.

Kehidupan yang bahagia bukan dilimpahi dengan wang ringgit sebaliknya dibanjiri dengan kasih sayang.. aku memang suka buat hyperbola yang melampau walaupun aku bukanlah seorng pelajar sastera. Kecenderungn aku terhadap sastera agk tinggi.. Buktinya, aku bukanlah seorang yang kaya dengan harta benda, tapi kaya dengan budi bahasa.. Ohh, really, satu lg slot yg msuk bakul angkat sendiri. Aku mungkin susah untuk didekati tapi siapa yang mendekati aku pasti akan susah nak cabut lari.. Rahsianya, sebab aku dah ikat dia dengan tali.. 

Aku datang dari keluarga yang sederhana.. Ayah bekerja seorang untuk menyara ahli keluargaku.. tapi tulah jalannya.. aku yakin ada hikmah yang tersembunyi buat kami.. Kami mmg tidak dilimpahi dengan kebendaan, tapi alhamdulillah makan pakai kami semuanya terjaga. Post ni untuk ingatkan adik- adik, kakak-kakak, abang- abang or siapapun anda tetap mensyukuri nikmat yang ada. Hidup secara sederhana tukan lebih baik.. Jangan kita iri hati dengan kesenangan orang lain. Doakan yang hidup kita dilimpahi dengan rahmat dan rezeki. Tipu bila melihat kawan- kawan yang beli barang yang branded2, aku tak jelous.. tapi bila lihat ayah, aku akan sedar yang apa aku miliki sekarang adalah yang terbaik. Parents aku juga pentingkan kualiti barangan..sebab barang tu akan stay longer..Kn berbaloi! jangan kita tengok orang yang di atas kita, mati nanti kita nk ikut mereka sebab kita tak mmpu.. Itu ayat ibu yang selalu terpahat dalam sanubari ni.. Tapi lihat orang yang dibawah kita, kita akan bersyukur dengan apa yang kita ada.. Biar papa asalkan bergaya, tapi kan bgus biar sederhana asalkan sempurna. Tak begitu.

Siapapun anda, kita semua adalah sama.. kita hamba kepada- Nya. Jangan kita menongkat langit seronok dengan kesenangan dunia.. Hidup ni praktikal.. Jangan guna theory je, tapi x adapt theory tu ke arah yang membina.. lebih baik kita mensyukuri, saling membantu, dan bersatu.. in sha Allah hidup tak kan bercatu..

‘IT’S NOT HOW MUCH WE GIVE, BUT HOW MUCH WE LOVE WE PUT INTO GIVING’.
‘HIDUP ADALAH KESEMPATAN BERAMAL, YANG TIDAK TERASA DENGAN NILAINYA KECUALI SETELAH MENINGGAL.

Sama-sama kita improve? Pesanan khas buat aku dan kalian semua.. barakallah!!

0 comments:

Post a Comment