Sunday, January 5, 2014

Friendship, Courtship and Relationship..


“Love doesn’t begin and end the way we seem to think it does.. love is a battle, love is a war and love is a  growing up”


Assalamualaikum w.b.t semua.. diharapkan pembaca sekalian berada dalam keadaan yang sihat.. in sha Allah! Sama-sama kita mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberikan ruang dan kesempatan untuk kita bernyawa dan melakukan perubahan sementara peluang masih ada.

For this column, I would like to share about how to navigate the perils and joys of our relationship. I’ve watched diva universal and really attracted to the drama Whitney,, keep talking! That’s the tagline.. Then i feel that I should doing something using that phrase.. 

“ I feel the capacity to care is the thing which gives life its deepest significance”

Friendship is hard to predict.. I absolutely agree that ‘in a friend, u find a second self’.. Aku pegang kata-kata tu sejak aku menapak di awal bangku persekolahan lagi. Ayah selalu pesan, kawan dengan orang yang rajin dan baik, sebab orang akan nilai diri kita pada kawan kita.. tapi tidak bermakna jugak aku akan meminggirkan kawan- kawan lain yang mungkin ada kelebihan diri pada aspek yang lain.. mereka juga sangat menghiburkan hati! Sedangkan aku tidak begitu sempurna untuk didampingi.. 

 
Kadang- kadang persahabatan boleh jadi terlalu rumit,, Ada gembira, sedih, pasrah, cemburu dihargai, dikhianati dan sebagainya. Tapi persahabatan menjadikan kita matang dalam sesuatu aspek, dari situ kita belajar siapa kawan dan siapa lawan.. Benarkah dia ikhlas untuk menghormati dan dihormati.. berkongsi banyak perkara, peneman yang setia.. Alhamdulillah, aku gembira dikurniakan sahabat- sahabat yang terlalu baik sejak di awal bangku persekolahan sehingga sekarang.. Biasa, berlaku salah faham dan tidak sependapat dalam sesuatu hal.. However, keep talking! Just terus terang apa yang anda rasa, tapi seeloknya, tapis sedikit perasaan amarah anda kerana kita juga mungkin berbuat silap, tapi tidak perasan ksilapan diri. Telling someone the truth is a loving act.. Bincang dan luahkan apa yang anda rasa, dari situ kita akan semakin rapat dengan rakan kita. Jangan lakukan silent war, kelak kita juga yang akan rugi..cubalah tampil berdiplomasi untuk berbincang masalah yang dihadapi.. keep talking  about the other story jugak akan membuatkan kita lupa akan insiden yang mungkin boleh kucar- kacirkan sesuatu perhubungan. Mungkin cerita lucu yang mengarut tapi cukup untuk melupakan persengketaan yang dihadapi. 

Di kesempatan ini, aku ingin memohon maaf kepada sahabat sekalian sekiranya bicaraku telah mengguriskan hati kalian dan tindakanku juga tidak senangi kalian, maafkan aku.. ‘The weak can never forgive,, forgiveness is an attribute of the strong. Aku juga ingin memberikan seikhlas penghargaan kepada kalian kerana sudi bergelar kawan kepada insan yang bernama Nurul Syafiqah Izahari, banyak membimbing dan berkongsi segala suka dan duka bersama. 

Walau bagaimanapun, diri ini menjadi nadi penggerak dalam perjalanan kehidupan.. kita hendaklah bijak untuk mengatur perjalanan hidup.. cehh, bab- bab bagi inspirasi, lncar je mulut ni berbicara. Hakikatnya, aku juga sering gagal dalam mengawal, mengurus dan memperbaiki diri ini dengan baik.. hurm, diharapkan kita semua akan terus belajar untuk memperbaiki diri, in sha Allah! Kadang- kadang kita rasa kecewa seolah- olah hidup ini di pengakhiran jalan tapi sedarlah Allah ingin menguji kekuatan para hamba-Nya..berdoalah semoga diberi kekuatan untuk mengharungi kehidupan dengan lebih tabah dan kuat.. bukankah bagus kalau kita rebah, sekurang- kurang kita ingat dan belajar untuk mengelak dari mengulangi kesilapan.. normal, ada ketawa dan air mata.. kan balance tu? XD “those who don’t know how to weep with their whole heart, don’t know how to laugh either.. 

Haha, okay.. beralih kepada courtship.. Ehh, senyum- senyum pulak orang kat sana.. What is the meaning of courtship? Okay, percubaan untuk memikat;masa untuk bercinta.. Aww.. romantikkah?? Terasa berada di awan biru, tak berpijak di bumi yang nyata, mandi tak basah, tidur tak lena dan makan tak kenyang.. Indahnya rasa tu.. Semuanya tak kena.. Actually, aku tak berani untuk menyentuh lebih soal cintan- cintun ni, sebab Islam lebih afdal bercinta setelah mendirikan rumah tangga.. Tapi sebagai manusia yang sedang melalui fasa hedonisme, memang common kalau kita melalui dan dilalui courtship era., zaman percubaan untuk memikat.. tapi seeloknya, bukan memikat untuk dapatkan cinta manusia sebaliknya cinta Allah yang hakiki dan utama, cintakan ilmu pengetahuan.. aku memang tak berani sentuh lebih bab- bab ni sebab aku masih gagal untulk tinggalkan fasa ni.. ya Allah, berikanlah hambamu ini petunjuk..

Okay, finally relationship.. Banyak bentuk dalam perhubungan.. Untuk menjadi wali Allah s.w.t, ini bererti manusia memiliki 3 bentuk hubungan. Pertamanya,hubungan vertikal ke atas Allah s.w.t, Maha Pencipta. Hubungan ini direfleksikan di dalam solat dan berdoa memuji-Nya. Kadang- kadang kita lupa dan alpa dengan nikmat dunia, tapi usahalah untuk kembali kepada-Nya..peringatan untuk diri dan semua.. Aku banyak khilaf, terlalu banyak sehingga tidak terhitung.. semoga kita memperoleh maghfirah di akhirat kelak.. Ameen! kedua, hubungan horizontal dengan manusia lainnya, yang dicerminkan di dalam persaudaraan. Kita sering angkuh dengan kelebihan diri, tapi ingatlah ujub tu akan membinasakan diri.. Jangan pndang rendah pada orang lain sedangkn diri anda terlalu kerdil dan hina.. aku pernah merasa saat ni, yeah it’s suck.. Makin lama semakin marah dan benci, tak rasa nikmat kehidupan.. Makin lama perasaan dengki makin membuak- buak dan syaitan bersorak kegirangan sebab kita dah pun ikut jejak langkahnya dengan ingkar tunduk pada makhluk lain sebab menyombong dengan kelebihan diri..Dan terakhir ialah hubungan ke bawah, yang direfleksikan dalam memelihara bumi dan segala aspek lingkungannya, seperti hubungan dengan pemelihara tanaman, binatang dan lain- lain.. Haiwan merupakan, pelengkap kepada biodiversiti bumi, boleh menjadi rakan dan makanan, keindahan dan keunikannya sangat memukau dan mendekat diri dengan Pencipta apabila melihat salah satu kebesaran-Nya.. Nature, boleh meredupkan pandangan materialistik, membekalkan oksigen, mengawal suhu bumi dan penerus kepada kitaran kehidupan.. betapa hebatnya! Sama- sama kita improve sahabat..

Dedicates to all the visitors, my pally pals, family, community .. berbahagialah selalu.. post ini sememangnya diujukan terlebih dahulu buat diri yang khilaf dan sentiasa mahu diberi tunjuk ajar.. assalamualaikum semua! 

ORANG YANG KURANG WARAS ADALAH YANG MEMINTA PERTOLONGAN KEPADA ORANG YANG BAKHIL. ORANG YANG BAKHIL ADALAH YANG MEMANDANG SEDIKIT NIKMAT YANG TELAH BANYAK DIKECAPI,, SEMENTARA ITU, ORANG YANG BUTA ADALAH YANG TIDAK PERNAH MELIHAT KEKURANGAN ATAU AIB DIRI.

0 comments:

Post a Comment