Thursday, January 2, 2014

Stupidity

‘KEEP TRUE, NEVER BE ASHAMED OF DOING RIGHT, DECIDE ON WHAT YOU THINK IS RIGHT AND STICK TO IT’.


Sometimes, we always be foolished by the thing we like. In fact, someone including myself could do anything such a foolish act just want to get attention., and anything they wish for.. As for myself, I’ve a story that want 2 be shared. 

Flashback waktu persekolahan dulu, cikgu takde je kami main calculator game that we called it as bingo! Semua orang excited nak sebut nombor masing- masing, actually berebut- rebut sebab nak bingo awal yang membawa kepada kemenangan. Kalau no jadi negatif, bermakna dia akan disingkirkn. Tapi aku yg dh dapat negatif ni, keep playing.. Aku start balek tanpa pengetahuan mereka. Betapa tak jujurnya aku.. However, aku memang tak smpai hati tgok mereka brmain dengan jujur, nampak sangat nak menang dlm kepuasan. Then, aku pun admitted yang aku dah pun kalah sbenarnya. See, I’ve done a foolish thing just to satisfy myself. Actually not self satisfaction but I really want to spend time with them, more and more. It’s so fun! I gonna miss that moment.. Aku nak buktikan, aku pun sama je mcm mreka.. gila2! Mreka pelik tgok aku yang suka terlebih sebab ingatkan yg aku ni seorng yang serious dan tak sekaki payung dengan mereka.. Sekali aku dah join, taknk stop plak. Teruk btul budak form 6 ni, no wonder they still call us as budak sekolah. Perangai memang tak ubah..

But, sometimes, stupidity tu memang terserlah pada semua orang.. tak kesah lah orang tu berpangkat besar sekalipun dia tu berpendidikan tinggi.. cuz we r not perfect.. tapi, lain kali fkir dulu sebelum bertindak , takde lah nmpak sangat setiap kelakuan kita tu macam budak yg tak cukup akal or lebih tepat lagi kurang bijak. 
 
Jgn salah faham, org ni banyak sangat ragam. Ada yang cakap tak serupa bikin, ada juga yang lunaskn setiap butir kata mereka tapi ada yang bertindak dalam diam.. Mungkin bagi  org lain, orang yang nampak bodoh- bodoh alah ni senang diperdayakan.. Tapi ingatlah peribahasa ‘bodoh sepat’, iaitu orang yang nampak bodoh hakikatnya dia seorang yg bijak. Barang kali mereka tidak mahu menunjuk sebab mereka ingat Tuhan,, tak pun, mereka menghormati orang lain dengan menjadi yess man je, malas nk berlawan cakap, nanti terserlah stupidity diri. Mungkin kedengaran agak kasar, tapi ruangan ni khas untuk aku nukilkan untuk kawan teristimewa yang sentiasa menemani diri.. Bila aku kata, just show yourself, everyone will respect you.. Tapi dia akan kata, I like 2 be myself, kenapa nk tunjuk; semua tukan pinjaman. Tak ke manapun orang yang tunjuk pandai.. Aku sangat kagum dengan pendirian dia..mungkin orang macam ni semakin sedikit bilangannya..

Honestly, aku banyak belajar dari dia. Selama ni aku terlalu pura- pura, as long as I look confident. But, I don’t have nothing. Wajar ke? Sangat tak wajar kn? Aku harap ramai yang muhasabah diri, hormati orang lain.. jangan nk tunjuk lagak kita je.. Tak ke mana pun.. Lebih baik jadi resmi padi, makin lama makin berisi, down-to-earth..hebat kan? Bukannya lalang, meninggi je tapi tak beri manfaat pada org lain pun.. kalau ada yang lemah pada sesuatu bidang, tak bermakna dia bodoh.. tapi Allah yang maha besar menganugerahkan kebolehan lain pada diri dia yang mungkin tak terdapat pada kita.
  
Jangan pandang rendah pada orang lain yang gagal pada hari ni, tak mustahil dia buck up and perform better than us.. sebab dia belajar kelemahan diri, tapi kita?? Terus je swing in the sky, tgok twinkle- twinkle little star.. Bila cloudy dah panic then hujan terus rebah.. Tak bangkit- bangkit.. Please do respect others. Kita cuma makhluk Tuhan yang lemah, tak punya apa-apa..

Aku suka betul idiom ni, to be the best, we need to beat the rest.. but I would like to twist it.. To be the best, we need to appreciate the rest..  Baru competitive.. Just be yourself, you’ll love it.. Think before react.. Nanti menyesal x sudah.. Pegang pada prinsip dan nilai yang positif, in sha Allah berjaya.. 


JANGANLAH MENJADI KEPALA, KERANA KEPALA ITU SERING PENING. JANGANLAH MENCARI KEMASYURAN, KERANA KEMASYURAN ITU ADA UFTINYA. SEMENTARA KECUKUPAN TANPA KEMASYURAN ITU ADALAH KEBAHAGIAAN.
HATI YANG SELALU BAHAGIA AKAN MEMBUNUH VIRUS PENDERITAAN, DEMIKIAN JUGA JIWA YANG PASRAH KEPADA TAKDIR ALLAH S.W.T AKAN MENGHANCURKAN BAKTERIA KEBENCIAN.

0 comments:

Post a Comment