Friday, January 17, 2014

Childish Character



“Everyone has childish feeling inside them”.


Kanak- kanak sememangnya comel dengan keletah yang tidak pernah terlintas di fikiran. Ada yang lagak hero dengan nakalnya, ada yang ambil pendekatan untuk bermanja, kuat menangis dan yang pasti terlalu banyak characters yang hendak digambarkan.

Seronoknya jadi kanak- kanak, mereka tidak dibebani dengan masalah. Kehidupan mereka penuh dengan keseronokan, warna- warni macam pelangi. Selepas menangis, mereka akan mudah ketawa. Begitu mudah untuk melupakan insiden yang terjadi. Bila bergaduh dengan rakan bermain, akan mudah untuk meminta maaf dan kembali berbaik semula. Mereka juga menganggap cabaran sebagai sesuatu yang menyeronokkan untuk diterokai..

Okay column kali ini, aku lebih selesa untuk bercerita tentang sikap, yess sikap kita semua. Urm, when we want to do something, we will remember about what we have done before right? Same thing goes to me. Teringat sikap keanak- anakan aku even umur semakin dewasa. Okay, maybe some could think that it’s a stupid act, but it turns to vise versa to me.. I think it’s a wise act actually.. huahaha.. perasan ohh.

Flashback tiga tahun lepas. I cannot remember it very clear. Jam tangan aku stuck. Mybe waktu tu bateri jam aku rosak. Then atas almari kecil where my watch placed, ada jugak jam adik aku yang berumur 6 tahun. Jam dia cantik oh, warna putih, ada gambar ultraman warna merah macam- macam action. Tangan bersilang semuanya ada. Then, bila diacu di tangan, perhh it’s perfect. Memang masuk sangat. Cantik, nipis dan selesa. I think it’s so economic because the shape was so beautiful. Ringan pun ye. Jam pasar malam kot. Lantaklah asalkan tangan ni ada jam. Memang menjadi kebiasaan bila dari kecil ayah train aku untuk pakai jam tangan dan beberapa kali jugak jam aku hilang di sekolah rendah dulu. Bila balik je lari- lari dari ayah sebab khuatir ayah akan tanya jam yang hilang tu.

Okay, then aku pun pakai jam yang super power tu ke sekolah. Dari jauh, tentulah cantik sebab jam tu bewarna terang. Tapi malulah juga, acapkali aku tarik lengan baju sekolah so that kawan- kawan tak perasan. Keesokannya, group discussion. Macam biasa I will turn around my chair untuk berkumpulan dengan rakan berbangsa cina di belakang, memandangkan meja disusun secara dua- dua. Waktu nak bagi explanation, lengan baju aku tersingsing, nampak pula jam ultraman aku. Then dia tanya dengan curious, Syafiqah, kamu pakai jam adik kamu ke, ultraman sambil ketawa. Cit, suara dia yang jelas memang kena bahanlah aku satu kelas.

Sikap aku suka ambil pendekatan mudah.. Main belasah je asalkan aku selesa. Malu, soal tu ketepikan dulu. Asalkan diri anda selesa, itu yang utama. Tentu kalian akan fikir insiden keanak- anakan yang kalian pernah lakukan. Super funny kan? Tapi kadang- kadang waktu tu memang tidak terfikir tindakan kita terserlah kebudak- budakan.

Jelas bila berbicara, tidak mahu kalah, orang lain yang harus mengalah, ikutkan sangat kata hati tanpa maturity, fikir diri diva, super cool ever bla, haa aku directly cakap macam tu sebab aku pun begitu. Psst, rahsia, jangan beritahu siapapun okay. Actually sekarang pun perasaan tu masih ada lagi.. hihi.. agak susah nak kikis. Siapa yang berjaya secara klinikal tu, janganlah kede share tips okay. 

  
 Tapi perasan tak, sikap kebudak- budakan ni jugalah membuatkan kita senang untuk didampingi. Kita mudah untuk bersikap sambil lewa, susah untuk terasa hati dengan kata dan tindakan orang lain. Kita tidak mudah tersinggung dengan kata- kata orang lain. Awesome kan.. hehe.. Nak kata diri awesome malu kan. Teruk betul idea tu. U will buck up even u face a failure. Simply forget the past.. Easy to forgive and forget, but hard to give and take. U’ll be a rebel person because anything is yours, definitely yours. U are not a sharing person. But 1 thing that I cannot deny is the children will like the way u treat them because u have a similar behaviour like them.

However, in paradigm shift, we are going to be mature as human will going through the growing up process. Kadang- kadang ada je orang yang annoy dengan childish character, kata spesies ni gedik tak bertempat, suka tarik perhatian orang. Yeah, It’s up to them to say anything freely.. Malaysia negara demokrasi, mengamalkan kebebasan bersuara.. but sometimes, we need to look at the surrounding. suaikan tingkah laku dengan keadaan. Ada masa kita perlu bersikap serius, tapi ada masa juga kita perlu chill, stay cool.

Kebetulan tadi, aku ke sekolah adik aku yang kecil, abil untuk ambil dana bantuan awal persekolahan. Ayah ada urusan, jadi aku dengan kakak take over duty tu. Seronok sangat. Terlalu lama tinggalkan zaman sekolah rendah. Okay, once step into the school area, ada budak- budak kecil ikut. Comelnya.. Geram betul. Ada yang duduk tanpa tujuan, termenung, berlari- lari, berkejaran, ohh my Gosh.. terlalu comel. Sungguh aku tidak menolak jika dipanggil untuk menjadi guru sandaran di sekolah rendah sebelum kemasukan universiti. Ahahaha.. Nak jadi seorang pendidik yang berbakti.  Maybe it’s quit hard to make them to be more discipline but I think I can handle it myself. Lentur buluh biarlah dari rebungnya. Ada juga yang suka- suka je keluar tanpa pengetahuan guru, bergurau dengan kawan yang sangat melucukan hati. Budak- budak. Hidup mereka sentiasa ceria. Adik aku kata dia pernah dibuli, walhal dia pun sekepala degilnya. Biasalah budak- budak. Nanti, kembali berbaik semula. Waktu di sekolah dulu pun, aku pernah membuli, sekarang turn adik aku pula dibuli. Serve me right.. Jahat lagi kat sekolah dulu.. Lumrah alam.

Hurm geram jugak bila ada yang lagak gangster, keras kepala. Tapi mungkin bagi mereka itu sebahagian dari cara perlindungan atau pengaruh tv. Sebagai seorang guru, peranan guru cuba sedaya upaya untuk membimbing pelajar supaya mereka merasakan sekolah sebagai second home for them. Tempat yang kondusif.

Okay, berbalik pada sikap, kita hendaklah hormati pendirian masing- masing. Jangan sesekali kita tempelak bagaimana sikap atau character seseorang tapi cubalah hormati. Kepada semua kenalan, aku minta maaf sekiranya aku gagal untuk menghormati setiap pandangan atau character kalian. Sometimes, we fail to notice about it. Tapi ingat, kepada diri dan juga rakan- rakan yang membaca, cuba suaikan diri dengan keadaan sekeliling. Kita tak boleh stick dengan satu sikap, tapi cuba suaikan dengan keadaan setempat. Be wise to manage a life. Kita juga tidak sebagus mana untuk mengkritik sikap seseorang. Jika character yang dibawa rakan tidak sesuai, cubalah untuk beri nasihat dengan penuh berhikmah. Be wise to give an advise. Okay!

There came a time when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom

we cannot tell what may happen to us in the strange medley of life. But we can decide what may happens in us, how we take it, what we do with it- and that's what really counts in the end.

0 comments:

Post a Comment