Monday, January 6, 2014

Jobless



Assalamualaikum w.b.t.. Post kali ni, hanyalah untuk meluahkan kekesalanku terhadap sesetengah pihak pengurusan kerja yang tidak berpegang pada janji.. Ketensionan melanda.. Sungguh, perasaan amarah dan sedih yang tidak dapat dibendung lagi.. Hurm, rasa marah yang temperature nye over 100 degree celcius.. I need a job now! Sudah dua pegurusan yang aku apply tapi respond memang haprak.. aku kat sini menunggu dan terus menunggu sejak sebulan lalu.. just be honest, “adik, kami tak perlukan pekerja buat masa sekarang”, aku pun fahamlah bahasa Melayu..Tak fahamlah dengan majikan sekarang.. Bukannya cokia kedai yang aku apply, semua dah ada branches yang kukuh.. Tapi takpe, sabar tu separuh dari iman.. Yeah, mungkin bukan rezeki aku.. 

Aku merupakan pelajar lepasan STPM Modular yang baru sahaja tamat pengajian semester 3 lalu.. Alhamdulillah, semoga effort yang all out setimpal dengan keputusan, berserah! Allah tahu usaha para hamba-Nya.. suatu beban sudahpun beralih kini tiba beban yang seterusnya.. Actually, it’s not a burden but it’s a journey of life.. Ingat tu. Dun take any responsibilities as a burden because it will often spoil u.. Just take it as a charity for yourself and others.. Setiap perbuatan kita adalah amal tidak kira dalam setiap tindakan yang kita lakukan asalkan dengan niat ikhlas kerana Allah s.w.t.. Every journey must has colourful rainbow after rainy days.. jatuh bangun seseorang, kebangkitan setelah menyerah, ketawa dan air mata.. Begitulah yg aku rasa, jatuh bangun dalam erti dewasa.. Just stay strong with smile.. We should manage it very well so that we are not be the one in a failure.. because life goes on, btul kta mineral cactus yang berpenutup biru.. Aku suka btul dgn tagline dia.

Okay, right now baru je menangis sebab aku dah muka tebal pergi ke kedai tu, jadikan ibu as a woman in disguise untuk tanyakan kerja aku.. kalian rasa?? Memang wajar ke dia buat aku menunggu dengan kata- kata yang manis dan gaji yang masyuk.. Okay, forget about it.. makin difikir, makin membara marah ni.. tapi, alhamdulillah, effort yang pelik dan berkali- kali tu buat aku sedar yang aku tidak diperlukan bekerja di kedai yang kononnya prestigue untuk anak- anak muda mcm aku..


Hurm, kita belajar untuk bekerja.. betul tak?? Tapi niat belajar yang utama adalah isi ilmu di dada untuk preparation for both, world and hereafter.. Kita mendekatkan diri dengan kebesaran Tuhan dalam erti kata yang sebenar.. Alhamdulillah, apapun yang anda lakukan, anda sebenarnya dalam proses pembelajaran.. Belajarlah kamu hingga ke liang lahad.. Mungkin orng fikir yang belajar ni cuma di sekolah, but our whole life is a learning process actually.. Sometimes, we did it, but sometimes, we’re crying.. Menangislah semahunya supaya beban yang dirasa dapat dikurangkan dengan menangis.. Aku bukan seorang yang cengeng tapi aku seorang yang mudah mengalirkan air mata.. 

Aku memang perlukan kerja.. no pocket money, takkan nk minta kt parents.. mane taruh muka? Orang berbelanja, aku simpan hasrat je.. teringat lagu Awee Rafael, ‘Kalau Aku Kaya’, tapi word kalau tu yang x best and spoil my daydream.. Perkataan paling buruk yang diriwayatkan nabi s.w.t ialah 'kalau'.. Are we not grateful enough with all the things we have untill we need a second chance in different way? Lupakan jelah ‘kalau’ tu kalau tak buktikan jadi reality.. Kerja ni best sebenarnya.. aku pernah rasa waktu tunggu result SPM dulu.. Tapi comfirm kje tu dah unavailable lg sebab dia akan ambil  permanent worker.. Oh, lupakan.. Ramai kawan, macam- macam character yang aku jumpa, ada wizard, witch, pinocchio, cinderella, shrek, prince charming, fairy God Mother, apa- apa jelah yang nak dilabel semua ada.. 

Seronok okay, x prlu pergi Disney World  kt USA or Hong Kong and yang latest ni kt Singapore Studio Universal.. sebab semuanya aku dah jumpa kat workplace.. hahahaha.. Teruk betul ayat! Kerja jugak lentur diri kita supaya lebih tabah dan kuat.. takkan baru nak menapak dah jadi diva, ada high position.. mestilah kuli kan.. So, kena marah, tegur, tengking yang diadun bersama dengan gaya yang menakutkan buat kita jadi orang yang kuat.. Aku hendak meringankan beban ayah dan bantu belanja dapur ibu.. tapi buat masa sekarang ni, takde? Sorry ayh ibu.. Nanti eqa kerja dan tunaikan hasrat tu.. May dream comes true.. in sha Allah.. even kalian tak minta, tapi eqa tetap mahu lunaskan hasrat tu.. Bulan sept nanti, kemasukan universiti.. aku perlu sediakan banyak barang dan buat sedikit pelaburan.. in sha Allah, doakan aku dan rakan- rakan seperjuangan berjaya menapak di menara gading idaman dengan kursus pilihan..

Eit, tak habes lagi, kerja juga sebenarnya adalah ibadat.. Bukan niat nak kaya, tapi niat untuk kebaikan semata- mata kerana Allah. Kepada yang ambil econs f6, semester 3.. pengangguran geseran mcm kita ni, memang bukan bersifat jangka panjng.. tapi nk mencari peluang pekerjaan tu pulak yang menunggu panjang.. Doakan aku semoga dipertemukan dengan kerja yang baik.. Semoga dipertemukan jodoh yang baik- baik je dalam setiap perjalanan kehidupan.. Eit, salah faham pula..bukan jodoh kahwin tu, tapi jodoh pertemuan dalam setiap kenalan dalam peringkat yang berbeza..jodoh kahwin pun apa salahnya.. hehehe.. gelak nakal.. gedik sungguh!!

Jangan pernah berputus harap dan terus mencuba.. Aku juga sedang memohon kerja di merata- rata tempat kerana aku yakin akan ada rezeki buat aku..Rezeki itu ada di mana- mana.. itu perancangan Allah yang sangat pasti.. wassalam..




BERBAHAGIALAH SEKARANG JUGA, KERANA ANDA TIDAK TERJAMIN AKAN TERUS HIDUP.. ANDA TIDAK MEMPUNYAI JAMINAN AKAN SELAMAT DARI PERUBAHAN ZAMAN. MAKA JANGANLAH JADIKAN KEGELISAHAN SEBAGAI MATA WANG ANDA, SERTA KEBAHAGIAAN SEBAGAI HUTANG ANDA

4 comments:

  1. Hi there Tgh jalan2 kat google tadi jumpa entry u. Igtkan I sorang je yang sengsara dek jobless ni. Huhu. So sekarang ni dh dpt kerja blom?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi back! Sorry, sgguh x prsn ada comment ni. Praise b 2 God, I dpt kje as a clerk in Recron Melaka site, textile company.. 3 months over n my contract will b continued for 1 more month. Human Resource department.. After tat, hbes lrh contract sbb depa thu I nk futher study.. Jual biskut rye plak,, hihi..u dah dpt kje blum?? ;) sorry again for late rplying comment.

      Delete
    2. Hi. Thx for the reply. Congrats dah ada kerja. I xdapat kerja lagi. Sampai buat blg gara2 xda kerja. Haha. Malangnya

      Delete
  2. Ohh,sokay! Doa byk2 k.. In sha Allah, ada rzki nti, mne thu lbih baik dr yg kita duga.. Sabar tau.. May ur dream cum true.. I ada blogwalking ur blog, short n sweet posts.. Keep going ok.. Sme lrh, dlu time jobless pun, bru lrh dcide nk buat blog.. Bru je 4 buln jd blogger..Wat can I c from ur writing, u r an outgoing person.. Sronok dpt kenal.. Sbar tau. For the time being, improve cooking skills n polish ur household chores, ok.. Ngee ^^V

    ReplyDelete