Sunday, January 12, 2014

Eve Members..


FASHIONISTA
WOMEN ARE MORE VALUABLE THAN TREASURES,
MORE PRECIOUS THAN WEALTHY..

Fashion is a general term for a popular style or practice, especially in clothing, footwear, accessories, makeup, body piercing and so on. As a girl or lady, fashion cannot be apart. It’s like a mirror that reflect their image.. It’s undeniable that women like to look fabulous where ever they are. They could do anything to look gorgeous even the process is too hurt. Naturally, the idiom which is very synonim that we heard, ‘beauty is a pain’ always in womens’ mouth. However, as a Muslimah, we have a limitation to look beauty so that we are not be the one of the man victim. We can prevent any form of exploitation towards us. Anyways, simplicity is the best..
  
Honestly, perempuan mana yang tak mahu kelihatan cantik. Cantik ni terlalu subjektif. Jangan terlalu melihat pada personaliti tapi lihat pada hati budi. ‘Beauty in the eyes of the beholder’. Idiom ni betul- betul aku suka. Can u imagine that, kalau individu tu je yang kelihatan cantik, so how about the others. So, idiom ni dah cukup kuat mengingatkan kita bahawa kecantikan tu pada mata yang melihat.. Ada yang melihat kita cantik, tapi ada juga yang melihat kita biasa saje. Nikmat kesihatan itu lebih utama. However, sickness is a reminder that tell happiness inside it, while the healthy is the valuable jewellery. Both are good for us, right? By the way, wajar untuk aku ingatkan di sini, siapa kita nk lihat and judge orang sedemikian rupa? Sudah sempurnakah kita? Kenapa, kalau orang lain ada cacat cela, kita akan gembira. Ya Allah, semua orang dilahirkan cantik, alhamdulillah.. kita jarang bersyukur dengan apa yang kita miliki bukan. Aku juga begitu. Tapi ingatlah bahawa nikmat yang dimiliki pada hari ni mungkin akan lenyap pada hari mendatang kerana kegagalan kita untuk mensyukuri nikmat sedia ada.. Nikmat itu hanyalah pinjaman, kita hendaklah menjaganya dengan sebaik mungkin. Orang yang disable pun mensyukuri segala yang mereka miliki, sedangkan mereka tidak dilahirkan dengan fizikal yang sempurna. Malah mereka juga lebih hebat daripada kita sebab ketabahan mereka untuk survive. Siapapun kita, kita hanyalah hamba kepada-Nya.

Okay, before I centre upon to the priority aspect, fashionista, sekadar untuk berkongsi dengan kalian tentang satu perkara yang mungkin kita alpa. Sedar tidak bahawa diri kita merupakan refleksi dari apa yang kita lihat daripada orang lain. Directly, bila kita melihat individu yang mempunyai kelebihan diri berbanding kita, kita akan bimbang. Tidak suka. Do you notice that you are the one who afraid to compete with others. Bila orang lain mendapat perhatian lebih daripada diri kita, kita akan cemburu. Do u realize that you also want to get the attention too. Then, ada yang jenis suka memuji, nah, individu berkenaan pulak sangat sukakan pujian. Simplekan perjalanan hidup.. Kita nak perfect segala, tapi ingatlah kekurangan itu pelengkap kepada kesempurnaan. Tak semua cita- cita kita kesampaian, kerana arah hembusan angin bukanlah ditentukan oleh sampan. Di sini jelas, kita tiada daya upaya untuk memenuhi kehendak kita, sebab hidup ni telah diaturkan oleh Allah yang maha mengetahui segala sesuatu. Boleh jadi sesuatu yang kita suka adalah buruk bagi kita dan begitu juga sebaliknya. Percayalah pada ketentuan Ilahi. Pasti sesuatu yang berlaku terdapat hikmah di sebaliknya. One of the way to achieve success is stop dreaming or thinking about the thing we cannot do. Trust Allah, He will suffice everything. Allah is The Almighty. ‘Challenges are what make life interesting and overcoming them is what makes life meaningful’.    
 
There are two things that we should get rid of, which are depression and trials. However, two things that we need to find, heavenly (prosperity) and pieceful. Tapi kita boleh kuatkan diri kita dengan keyakinan . Tiada yang mustahil di dunia ini. Tawakkal dan berserah kepada Allah. Trust yourself is the dominance to fulfil your day with goodness. That’s a life. Just we are not notice about it. Your character shows your true colour. Everything is depending on our intention, niat.. Antara perjuangan yang paling hebat dalam diri individu adalah perjuangan dalam meletakkan niat yang baik dalam sesuatu perkara. Do not be afraid to stand for what you believe in, even if that means standing alone. 

Sedar tak wahai kaum hawa, ini juga merupakan pengalaman yang dirasa. Sekadar untuk berkongsi. Perempuan ni macam- macam ragam. Naluri yang sukar untuk dijangkakan. Sekejap okay, sekejap dingin. Tapi itu kelebihan kita. Dikurniakan perasaan yang pelbagai. Mudah sensitif, that’s a normal thing.. Tapi alangkah bagusnya kalau kita tidak menurut kata hati. Sebagai seorang perempuan, aku sering gagal untuk kawal perasaan. Tapi ketahuilah bahawa wanita akan lebih cantik dengan sifat iffah iaitu pemaaf. Biasanya marah akan menyapa dulu baru berfikir akan menerjah. Belajarlah untuk menjadi seorang pemaaf agar hidup kita sentiasa tenang. Jika kita ditimpa musibah, bersabarlah, cuz Allah will show us the right way.  Sesungguhnya orang yang bersabar, akan dibalas dengan pahala tanpa hitungan. But we should be well- prepared towards the worst things in our life, then we will get the pieceful soul. Biasakan diri kita hidup dalam ketakutan, lama- lama ketakutan itu sendiri akan takut. Our lifestyle based on our mentality. Allah takkan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Walau bagaimanapun, in sha Allah kita cuba untuk get rid of the bad habit and wrong feeling, then sama- sama kita baiki ke arah yang lebih baik. Bersangka baiklah kerana Allah bersama kita, para malaikat memohon keampunan untuk diri kita dan syurga akan menanti kita. Aku juga pernah jauh tersasar dulu.  Please remember that we cannot be a kind person if we abide by our lust, unless we succeed to train our lust very well. Nafsu tu kuasa penggerak dalam diri seseorang. Jika dimanjakan, ia akan ketagih. Tapi jika dibiarkan, ia akan lupa.

Semuanya bergantung pada diri untuk berubah. Berusaha dan berazamlah untuk berubah, bertawakkal dengan tingkah laku. Nak kekal di takuk lama atau lakukan transformasi. Don’t let the noise of others’ opinion drown out your own inner voice. And the most important is having the courage to follow your heart and intuition. The only thing that stands between you and your dream is the will to try and belief that it is actually possible. Kesihatan hati ialah apabila ia bersih dari penyakit syirik, nifaq dan hasad dengki. Tak usah fikir tentang sesuatu yang kita tidak bermaya. Elok lupakan saje. Sebaliknya focus pada kejayaan kerana dengan itu hati tidak terganggu. Jadikan setiap keputusan yang diambil sebagai usaha untuk mencapai kebahagiaan. Dengan itu setiap cubaan akan membahagiakan. The pain you feel today is the strength you feel tomorrow. For every single challenge encountered, there is opportunity for growth.

Baiklah menyentuh tentang fashion macam- macam yang boleh dibincangkan. Terpulang pada si pemakai untuk memilih busana pilihan. Jadi jangan terlalu boros untuk membeli pakaian pilihan sehingga memudaratkan diri dengan pembaziran. Spesifikasi pakaian juga hendaklah bersandarkan syariat. Okay, terus terang aku juga kerap melanggar attire etiquette based on syarie kerana obsesi terhadap sesuatu pakaian. Bila cantik je nak beli, pattern baru je nk ikut. Follow trend kata orang. Malulah ketinggalan zaman. Aku tak menolak aku juga begini. In sha Allah tidak terlambat untuk berubah. Aku juga tidak menyelar sesiapa. Cuma mengingati diri yang alpa. Kepada wanita yang free hair dan berpakaian apa sekalipun, aku tidak mengetahui apa yang tersirat di hati kamu. Mungkin kamu mahukan perubahan tapi masih belum bersedia. Aku doakan kalian akan dibukakan pintu hati untuk berhijab. Kan lebih manis. Kita sama- sama perbaiki mana yang silap okay. Sama- sama mengingatkan. Manusia memang tak lari dari sifat pelupa. Tuntutan agama kita laksanakan. Tidak mengapa, perlahan- lahan. Changing bit by bit is thousand times better than changing tremendously but not everlasting. Tu yang taknak. In sha Allah, niat yang baik pasti dimakbulkan oleh Allah. Tapi sedarlah wanita yang bijaksana mampu menukar sahara yang gersang menjadi taman yang segar menghijau. Kebahagiaan pasti muncul setelah kesusahan.

 Hurm, pelik tapi benar. Anything about foods, travelling, animals, fashion and investigation memang aku minat. Project runway di TLC is my favourite programme. Peserta diberi tema untuk design dan jahit sendiri pakaian dengan fabrik pilihan. Menarikkan? Sekarang ni acsessory pulak. We can adapt new fashion design into more islamic attire. At least we have inspiration to create something new on our important date such an engangement or wedding day based on our own fabric choice and pattern create. Ohh, jauh lagi.. dah melalut pulak ke situ. But, trust me, comfirm lebih bermakna.. hihi

Basically, perempuan memang suka kelihatan cantik, bergaya. No doubt. Tapi kini busana muslimah pun dah update. Kita boleh berfashion ikut syariat Islam. Pakaian loose, tak jarang dan labuh. Ramai pereka muda yang dah mula buat pelaburan. Percaturan yang baik tambahan Malaysia merupakan sebuah negara Islam. So, there are many variety of clothes which play with variegated colours, cantik- cantik belaka.. Terpulang kepada kita untuk memilih. Pilihlah dengan bijak. Jadilah pengguna yang bijak.. hoho
Tujuan memilih tajuk ni simple. Sebagai seorang hawa, kita memang suka berhias, tampak cantik. But, we should remember that no perfect happiness in this world, because no one can get everything they want. Tapi jangan sesekali mencederakan diri untuk kelihatan menarik. Islam itu mudah, asalkan bersih, kemas dan menutup aurat itu dah molek dah. Jangan pula kalian menyanggah diri yang kerdil ini tentang post yang dibuat. Kononnya aku post yang baik- baik belaka hakikatnya aku pun sekepala. Aku tak marah. Itu memang hakikatnya. Sebab itu aku berminat untuk ketengahkan tajuk ni.. Tapi sebolehnya janganlah menghukum, tapi cuba untuk mendukung. Sama- sama improve sahabat. No God but Allah swt, indeed I’m included into the inhumane people. Astaghfirullah! It’s sufficient if Allah as a helper for us, and He’s the best protection. Be more gentle than a wind, and higher than the stars in the sky. Orang yang mengasihani akan dikasihi oleh yang Maha Mengasihani.

Ya Allah aku berlindung dengan-Mu dari resah dan gelisah, dari sedih dan derita, dari kelemahan dan kemalasan, dari pelit dan pengecut, dan dari lilitan dan tekanan orang. Ameen!

0 comments:

Post a Comment