Thursday, May 1, 2014

La Tahzan (don't cry)




We shall certainly test you with fear and hunger, and loss of property, lives, and crops; but give good news to those who are steadfast.
Those who say, when afflicted with a calamity, ‘We belong to God and to Him we shall return.’
These will be given blessings and mercy from their Lord, and it is they who are rightly guided.
[Al-Baqarah 2:155-157]


Assalamualaikum w.b.t

Syukur, Alhamdulillah! Kita masih diberikan ruang untuk meneruskan delegasi besar dan agenda yang tersembunyi dalam diri masing- masing.

Destiny? Bila kita kecil, kita cuma disogok dengan cita- cita duniawi. Perasan tak? Bila besar nanti, jadi doktor, peguam, cikgu or kerjaya professional lain. Itu stage kita kecil dulu. Sehinggakan agenda ini dilihat sebagai fokus utama kita diberikan ruang oleh Maha Pencipta. 

Mungkin aku tidak patut tuduh melulu. Parents aku juga berharap aku menjadi insan yang berjaya duniawi dan akhrawi.. Cuma diri ini masih gagal untuk menguruskan kehidupan yang merangkumi aspek lahiriah dan rohaniah secara padu.

Bagi manusia yang menegakkan agenda sekularisme, kehidupan mereka hanyalah bersandarkan kepada ideologi, materialistik dan hedonisme yang cuma bersifat sementara iaitu tidak kekal. 

Sehinggakan kehidupan singkat ini digunakan untuk berseronok dan dilihat sebagai ibu kepada niat manusia dilahirkan di muka bumi ini. Hakikatnya kehidupan abadi iaitu akhirat, adalah matlamat hakiki.

“Allah doesn’t burden a soul beyond that it can bear”

Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini ya Allah.. Aku cuma ingin meluahkan perasaan yang bercampur yang membuatkan aku keliru. Aku tidak berhak mempersoalkan takdir mahupun mempersendakan kehidupan yang ditetapkan untuk diri yang lemah ini. 

“Giving up something the heart adores, is one of the hardest battle we ever have to fight”

Kecewa, hampa, sedih.. T.T Kenapa aku begitu lemah untuk menerima jalan yang ditetapkan untuk aku. Redha is the best solution for u, piqa my dear self. Alhamdulillah, ini takdirnya.

Tak semua yang kita impikan menjadi milik kita. Barangkali sesuatu yang kamu suka adalah buruk bagi kamu. Allah tidak semestinya beri apa yang kita mahu, tapi Dia pasti beri apa yang kita perlu. 

Agenda duniawi berbaldi- baldi disalurkan oleh air mata. Tapi betapa teruknya diri ini, agenda akhrawi diabaikan. Aspek keduniaan menjadi agenda prioriti. Piqa, what’s wrong with u? Alhamdulillah, entry ni untuk aku bina semula kekuatan diri.  Assalamualaikum..
Thank for dropping by.. jazakumullah!



0 comments:

Post a Comment