Wednesday, September 30, 2015

Answered Prayer

Bismillah,
Assalamualaikum..

 “Gratitude set the Attitude” 


Alhamdulillah.. segala puji dan syukur ke hadrat-Mu, ya Allah.. hampir sebulan menunggu keputusan biasiswa KPM, Kementerian Pendidikan Malaysia dan akhirnya terjawab sabtu lepas. Kepada bakal guru yang sedang melanjutkan pengajian undergraduate di universiti awam, scholarship ni sesuatu yang sangat diimpikan oleh kami sebagai bakal warga pendidik atas kemudahan urusan posting dan kelebihan lain.

I don’t expect too much on this scholarship since our course has not been offered to it. Alasan dia ringkas, kami masih tiada subjek major dan minor.. Kami terikat dengan paper pengantar (basic paper) subjek sem ii, yang perlu kami pilih 3 daripada 5 subjek yang ditawarkan.. I chose Sejarah, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Then, out of 3 papers, the major minor will be selected to the best scoring in sem ii and will be decided to your major and minor. 

USM je buat macam tu untuk kos Sastera dgn. Pendidikan sebab universiti lain, kos pendidikan mereka directly in depth to your major and minor subject.. contoh Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dengan Sejarah..faham tak? Err, pening sikit kut nak faham.. haa, lagi 2 papers yang tak disebutkan ialah Geografi dan Kesusasteraan Melayu.. got it?? Hiks

Mula tu hampa + kecewa semua pun rasa tapi syukur, at least u still have ptptn to earn a living in term of studying in university.. biasiswa ni lama dah dibekukan tp batch kami, dia ditawarkan kembali.. tentu teruja kan!! Tapi nanti dulu.. dapat pinjaman ptptn dulu pun keluh kesah lagi dengan tak cukupnya to those yang banyak makan, banyak belanja dan banyak dari segala-galanya..As for me, memang tak cukup! Bukan tak bersyukur tapi mungkin kurang cermat dari segi berbelanja, mungkin..

Atas inisiatif 3 orang jejaka dalam kos kami, mereka hantar surat rayuan kepada KPM directly dengan bantuan dekan pusat pengajian ilmu pendidikan.. Akhirnya doa kami terjawab.. Walaupun second intake, tapi semangat kami tetap berkobar- kobar dalam memperjuangkan hak kami.. ececeh!! Crita dia macam ni… waktu cuti sem lepas, aku dapat call..bimbang jugak kan nak angkat, tapi aku assume no penang pun sebab tertera kat skrin fon, 04. Rupanya unit penajaan USM telefon beritahu berita yang sumpah mengujakan, aku terpilih untuk hadiri interview biasiswa KPM.. Baru iv tau, aku dh suka sampai suasana jadi hiba (happy teary eyes)..

Rupanya tak mudah nak dapat benda yang kita nak,, kita kena usaha lebih daripada apa yang kita usahakan sebelum ni.. aku kena hadiri ujian bertulis (INSAAK) macam meDsi tu even aku banyak admit perkara pahit yang tak sepatutnya ada sebagai seorang guru, ujian kecerdasan yang terkandung bleep test segala benda alah yang sesak jiwa raga tu dengan hadiri iv.. tu pun belum comfirm dapat. Aku yang memang pemalas nak exercise, terpaksa jogging hampir tiap petang dalam seminggu tu untuk dapatkan fitness kononnya. Memang stress sebab kita nak sangat kan benda tu.. 

plus, dokumen macam sijil- sijil akademik dah la tinggal dalam stor Tekun (nama kediaman pelajar,,yang tak berapa nk best sebab mengelirukan dengan pinjaman perniagaan Tekun)+(aku kurang tekun) tapi lama- lama jadi get used to this word sebab best kut nilai tekun tu. Akhirnya aku uruskan sehari sebelum ketiga2 ujian tu sendiri.. opps, not forget to mention syira aka my cutie pie roommate (dia pun dapat sama) even lain major, dia ambil Geografi..

Sekarang ni masih sibuk uruskan biasiswa KPM sebab kena stop ptptn dan perkara penting lain.. btw, tiada perasaan lain melainkan ingin berkongsi rasa.. jauhkan aku daripada sifat riak (Ameen).. terima kasih kerana sentiasa mendoakan yang terbaik esp to my parents, siblings, relatives, friends and all of u. thanks for all your doa and support! lepaskan sesuatu perkara untuk perkara lebih baik itu memang takkan pernah rasa menyesal. In shaa Allah, amanah ni akan aku jaga. I miss out my JPA, but I get my KPM.. JPA takkan offer pendidikan, tapi might offer me if I took econs in UM (if it happen). Aku tahu kekuatan aku di sini walaupun selalu homesick.. eheh! 

*kalau rezeki tu untuk awak: teruk, buruk macam mana pun awak hasilkan, tetap untuk awak jugak at last* Trust me.. Kun Fayakun! Don’t forget that.. Dia sentiasa ada, Allahu.. :’(

0 comments:

Post a Comment