Tuesday, March 4, 2014

Sufficient



Tidak perlu memiliki segalanya untuk menjadi bahagia
cukup jadikan apa yang sudah kita miliki
 sebagai alasan untuk bahagia

“Lihatlah orang yang berada di bawah kalian
 dan jangan melihat orang yang di atas kalian
kerana dengan (melihat ke bawah) lebih pantas
untuk kalian tidak meremehkan nikmat 
yang Allah limpahkan kepada kalian.” 
(HR. Al-Bukhari dan Muslim)


“aku melihat penderitaan dalam mata mereka,
tetapi mereka membalas dengan pandangan yang penuh
dengan sirna pengharapan yang membahagiakan”


“Allah menghendaki kemudahan bagimu,
dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.
Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya
serta hendaklah kamu mengagungkan Allah
 atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu,
supaya kamu bersyukur.”
(QS. Al-Baqarah : 185)


Aku terpukul, sesak dada menahan air mata..
insaf bila memikirkan kecekalan mereka
adakah rasa indah ini akan bertahan
(kelazimannya aku gagal)


Mereka insan hebat!
ikhlas hati dengan jalan yang dilalui
aku kagum sendiri T.T
lantas, bersyukur dengan nikmat
yang dikecapi pada hari ini


“Bersemangatlah untuk memperoleh apa yang bermanfaat bagimu dan minta tolong kepada Allah, janganlah lemah. Bila menimpamu sesuatu (dari perkara yang tidak disukai) janganlah engkau berkata: “Seandainya aku melakukan ini nescaya akan begini dan begitu,” akan tetapi katakanlah: “Allah telah menetapkan dan apa yang Dia inginkan Dia akan lakukan,”kerana sesungguhnya kalimat ‘seandainya’ itu membuka amalan syaitan.” (HR. Muslim)

0 comments:

Post a Comment