Wednesday, February 12, 2014

Survival


“Everyone can create an unexpected phenomena towards the others”




Assalamualaikum w.b.t:
Survival has brought a wide definition towards everyone. 
Survival is the struggle to remain living. Survival really needs a patience, sacrifice and excitement. I’ve inspired by the people around me. They have a passionate to go through every single journey  of their life with happiness even they face difficulties. Their spirit to share their own survival has proven despite they face a failure in many times. They never let the chances go free without they grab it with their own efforts.


I've found that luck is quite predictable,
if you want more luck, take more chances

As I was running to the petrol station for the job interview, I’ve noticed a lady about late 20s was standing alone and looking spotless. She stared into blankly. I just guess that she’s also in the same shoes like me, waiting for the job interview. Okay, sambil tarik nafas panjang khuatir lambat,  aku masuk ke kedai serbaneka Mesra. Rupanya manager kat situ masuk jam 12. Aku awal sejam. Kakak yang kerja shift pagi buat panggilan beritahu interview pukul 11. Ohh, sabar je la wahai hati. Cis, penat je aku marathon dengan kemeja. Tapi takpe, angin dan cuaca yang dingin membuatkan aku begitu teruja untuk menunggu. Aku keluar dan duduk di ruangan yang disediakan di bahagian tepi station. Tiba- tiba kakak tadi tu tegur.

“interview kerja”, nada penuh dengan slanga Indianya
“A’ah, akak interview jugak ke?” aku menjawab soalan dengan soalan sambil tersenyum.

We had a long conversation about everything. Aku kan suka bertanya soalan yang macam- macam. Aku pun tak tahu reaksi kakak tu dalam hati. Nampak gayanya, dia memang memerlukan rakan untuk berborak. Nah, I was there to be your companion. Okay, rupanya dia seorang India muslim, convert to Islam 2 tahun sudah. She has a child, boy, 3. She’s 38 actually. Hahaha..wrong interpretation. She’s a single mum that just a week has moving from Balai Islam, Melacca City area to the rental house nearby. Aku bersimpati dan cuba lagak memahami. Hakikatnya, cuma insan yang menanggung, dapat merasai keperitan sebenar. Aku sekadar menjadi pendengar dan berharap kewujudan aku dapat mengurangkan tekanan yang kakak tu hadapi. Mudah- mudahan..

Melalui cara dia, aku tahu dia sangat memerlukan wang. She pretended to act cool, but the way she talked to me, she really need the job badly. Aku cuma berdoa kepada Allah, semoga kami akan diterima bekerja, kalau vacancy tu cuma 1 je yang available, she deserved than me. Aku muda lagi, kerja mana- manapun tak kesah. Kebetulan aku pun ada apply 3 tmpat kerja. Plus, aku cuma cari duit poket untuk perbelanjaan belajar kelak. Aku apply kerja ni pun sebab dekat dengan rumah. Saje cuba nasib. Differ from her situation, she needs money for survival, for her son. All responsibilities on her shoulder.

Aku impress dengan jalan yang dia lalui. Alhamdulillah, dia menerima sirna hidayah untuk memeluk agama suci ini. Pemakaian dia membuktikan dia sememangnya begitu menjaga personaliti sebagai seorang muslimah. Aku pula yang malu sendiri.hehe. Tujuan aku post entry ni sememangnya berminat untuk ketengahkan self survival. Macam mana sukar jalan yang kita lalui, pasti ada jalan keluar yang menuju kejayaan. Tapi dengan syarat, turn to Allah as He is the almighty God.

Kita tak perlu jadi hebat untuk mendapat pujian daripada orang lain. Tapi betapa hebatnya kita kalau kita dapat menjadi inspirasi kepada orang lain. Menjadi penyumbang semangat untuk terus kuat dalam menjalani kehidupan. Berbekalkan semangat dan ketabahan, kita harus harungi jalan yang sukar. Dia tak perlu buktikan apa- apa pada dunia, sebab dunia sudahpun mengagumi dia. Soal tagih simpati, jauh sekali. Alhamdulillah, Balai Islam, badan yang protect saudara baru banyak membantu..

Tambahan kos sara hidup yang tinggi pada hari ni. Aku ambil contoh kakak India Muslim tadi. Kakak tu sedar dia harus bangkit dan tidak mengharap ikhsan orang lain. Dia sememangnya perlu bekerja untuk membaiki taraf hidup yang lebih baik untuk diri dan anaknya. She need to support all the expenditures. Moreover, rezeki tu ada di mana- mana. Kerja tu ibadat, buat apapun adalah ibadat asalkan disulami dengan niat yang ikhlas. In sha Allah, rezeki yang mencurah- curah aku doakan buat kita semua.

Aku harap entry ni dapat dijadikan inspirasi kepada kalian untuk corak apapun yang terbaik untuk diri kalian. Jangan kita mengalah dan menyalahkan takdir. Sirna kebahagiaan untuk kita, Allah dah reserve awal- awal untuk insan yang tabah dan pasrah dengan ujian-Nya. Kita kena bangkit, sebab hidup ni perjuangan. Kitalah decide yang terbaik untuk diri kita. Sebab hidup ni umpama pengembara yang mencari sesuatu yang begitu bernilai di dalam kisah pengembaraan.

Everyone can survive. Ketahanan diri yang jitu dan semangat yang kuat mendorong kejayaan seseorang. Insan sekeliling, beri semangat dan dorongan supaya mereka  tidak kesunyian. Aku sungguhpun tidak dibebani dengan cabaran yang kuat seperti yang dilalui oleh orang lain, aku sering tewas untuk bangkit. Semangat survival yang kurang dalam diri, jadikan aku seorang yang lemah dan mudah menyerah. Tapi bila melihat penderitaan individu yang jauh lebih hebat harungi dugaan yang dihadapi, aku harus bersyukur dan positif dalam setiap jalan yang aku lalui. Aku kena kuat macam mereka. Semangat yang dipinjam tu, harus aku gunakan dengan sebaik mungkin.

# entry yang diperam lebih 3 minggu. Alhamdulillah, aku sudah memperoleh pekerjaan yg lebih baik di tempat lain.

0 comments:

Post a Comment