Wednesday, February 5, 2014

Home Sweet Home

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah S.W.T atas limpah kurnia-Nya, kita masih diberi kesempatan untuk bernafas. Post kali ni, hanyalah yang ringkas. Actually, every single post is based on my experience as a stubborn daughter, naive muslimah, not too bad student and a weak slave to the creator.

I’m pretty sure that all of you have been heard about this hadith, “A muslim never fall into the same hole twice”. To make it simple is, we will not commit any kind of sin again especially the major one. I don’t want to say it as a mistake because everyone can learn from their mistake. If they would like to.. Mistake is a good teacher actually..But sin might make your life chaos. Hanya orang yang menerima tamparan yang kuat je sedar khilaf yang dilakukan. Tu pun apabila dia ditimpa musibah.. trust me! I’m apart of. Hurm..

Tujuan aku blogging tak lain tak bukan nak rakan- rakan yang membaca dapat adapt ilmu yang tidak seberapa ni sebagai panduan akan datang..ianya ikhlas dari insan yang sememangnya penuh dengan khilaf dan terlalu rapuh. Macam biskut raya pulak kan. Okay, takpe yang penting enak.  Jadi yang lebih baik. Tegur mana yang silap. Jangan dibayangi dengan masa silam, tapi lihat ke hadapan dan bentuk diri yang sebenar.

Heh, seem my words are bent away from the title choosen. Urm, take it slowly. Lalalala.. Saje je nak share tentang wonderful feeling. Wahh, apakah itu? Urm, sejak jadi penganggur terhormat ni, aku dapat luangkan masa yang begitu panjang dengan family members lain.. seronok! Yeay.. haha. Selebihnya aku berkeputusan untuk meneroka rumah untuk mencari artifak lama, heish mengarut, jumpa spesies flora dan fauna, aku teruja. Perasaan yang sangat lain. Totally different. 

 Mungkin ada di antara kalian yang pernah merasa saat manis ni, especially yang dah alami peperiksaan besar macam SPM, STPM or cuti sem yang agak panjang. Best kan,, sekarang ni title jadi housewife junior, bantu ibu..improve skill kerja rumah.. Kononnya lah.. poyo tak sudah. Tapi yang penting we can nurture close family ties. Sayang mereka. Mereka ibarat nadi buat aku. Syukur, alhamdulillah! Aku dapat sesuatu yang sangat luar biasa, iaitu kasih sayang yang tidak berbelah bahagi.  

Selama ni, aku mungkin kurang menghayati konsep kekeluargaan yang sering ayah terap dalam kalangan kami sejak kecil. Bila time makan, make sure semua anggota keluarga ada. I always not participate. Alasan tak lapar. Walhal leka dengan perkara lain. Sekarang ni, aku pula yang beriya- iya mengajak semua orang makan. Tahu pun bosan.. makan tak berselera. Now, aku lebih open dengan adik beradik yang lain. Fokus kat sini adik- adik aku yang unpredictable. Dulu, asyik bergaduh, semua tak kena. Macam- macam skill yang keluar.. last- last, aku yang surrender sebab aku tiada daya untuk bergaduh, lembik macam sayur. Dah lah anti kepada sayur. Tak faham betul.


Okay, unproductive activity yang aku buat ialah bermain computer game.. cari barang dalam miserable house yang sedang buat renovation and remodelling, then move to the mansion house for the next challenge. Cari barang lagi then pick the story. Jadi addicted beb main game tu. Teruk betul. Leka aku dibuatnya. Tapi melalui game tu jugak aku berminat nak post tentang cerita ni. Elekh, klise. Semua tu macam kebetulan, sebenarnya memang dah rancangkan? Nope, serious kebetulan. Bila dah final stage and score semua part, dia share kata- kata yang sangat bermakna. Cehh, tentang entiti kediaman dari ahli falsafah popular.

Ini adalah antaranya. Home is where we start from. Is it right? We choose between life hell or life well.. I love this the most. However, it depends on us to manage our life. Then the another one is we carry our homes within us which enables us to fly. Hurm, pada aku maksud dia memang tak lari dari yang tadi, kalau kita pilih jalan yang baik dan mengembirakan, we can succeed and get anything that we dream of. Tapi yang ni paling best, a home can have an integrity, just like the person. Directly ayat tu merujuk kepada anggota keluarga yang memerlukan sikap ikhlas dan telus.. Tapi terpulang jugak pada kalian untuk consider maksud tu.

Aku jadi tertarik dan mula untuk hasilkan post ni. Aku sedar tempat kediaman jugak merujuk kepada tempat perlindungan dari cuaca yang tidak menentu. Banyak aktiviti harian yang kita lakukan adalah di rumah including find a solace. Life is a voyage that homeless bound. Jadi bersyukur kita mempunyai kediaman untuk berteduh. Berbeza dengan homeless people yang hidupnya merata. Bersyukur dengan apa yang kita perolehi kini. Mungkin ada insan yang tinggal di rumah besar dan mewah,, tapi mungkin ada juga yang sebaliknya dan bersederhana. Apapun, kebahagiaan tu yang penting. No doubt!

The most important thing is there is nothing like staying at home. Rumah tu syurga dunia. A man travels the world in search of what he needs and returns home to find it. See, betapa besarnya entiti yang merujuk kepada rumah sebagai tempat kediaman. Home is not where you live but where you understand. Kita dapat faham yang rumah juga mendewasakan kita. Memahami kehidupan dengan lebih baik.

Alhamdulillah, post ni hanyalah hendak berkongsi kegembiraan yang aku alami dengan kalian. Seronok bila dapat luangkan masa begitu panjang dengan family. Walaupun, duduk di rumah, activity seharian agak padat. Apepun, rumah jugaklah yang terbaik. No places can replace our rumah. Hargailah tempat tinggal kalian, ahli keluarga kalian. Kita tak boleh duga bila kita akan rasa saat ni lagi. Takut tak sempat merasa.

Subhanallah, doakan untuk saudara- saudara yang homeless. Aku begitu terharu mendengar rintihan mereka. Tapi semangat untuk mengubah hidup mereka tidak pernah lentur. Kekaguman menyelubungi. Mereka begitu tabah untuk mengharungi penderitaan hidup. Berlantaikan tanah dan berbumbungkan langit. Memanglah tiada lagi kejadian seperti ni sebab banyak bangunan yang didirikan. Adeh, aku ni pun.. Alhamdulillah semakin banyak badan- badan yang perihatin tentang nasib mereka..

Semoga yang membantu dan dibantu akan dimurahkan rezeki. Kepada yang gelandangan, berdoa dan berusaha supaya kalian dapat memiliki kediaman sendiri untuk dijadikan tempat berteduh. Aku bersyukur walaupun tidak tinggal di rumah yang besar dan mewah, aku mempunyai kediaman sederhana yang penuh dengan blossom. Penuh dengan kasih sayang keluarga dan kejiranan. Alhamdulillah! Jangan kita lupa untuk bersyukur dengan nikmat pada hari ni. In sha Allah, assalamualaikum wb.t

0 comments:

Post a Comment