NO
MORE GOVERNMENT KNOWS BEST ERA IN MALAYSIA?
Okay, column kali ni terpulang kepada kalian untuk menilai. Sungguh agak berat untuk disanggah tapi kalian sendiri boleh menilai.. memang umur aku baru setahun jagung untuk membincangkan tentang arena politik tanah air..Tapi, sebagai masyarakat yang madani, tidak salah untuk berkongsi rasa.. Kepada kerajaan yang memerintah, kami mengharapkan ketelusan dan keupayaan anda untuk merealisasikan menifesto yang dijanjikan.. Terima kasih kerana telah menjamin kedaulatan negara serta berusaha untuk melakukan transformasi yang berhemah dan menguntungkan.. Kepada pihak pembangkang, tidak bermakna aku menyebelahi anda walaupun hakikatnya setiap apa yang dibongkarkan dan dilakukan, mendapat sokongan penuh daripada aku.. In fact, semua boleh cakap sebab mereka tiada di tempat sebenar.. Tapi yang menanggung rasa berusaha untuk membina Malaysia lebih maju dan sejahtera dalam aspek politik, ekonomi dan sosial..
Apa tu Government-Knows-Best.. okay, sebenarnya
pun aku tidak tahu dengan detail mksudnya.. tapi setelah mendapat pnjelasan
dari GKMP bahasa yang sangat berketerampilan di sekolah dulu, aku mengerti..
sebenarnya, aku hendak kalian menilai.. Government-Knows-Best tu, kiranya setip
ruang lingkup pemerintahan, kerajaan mengetahui segalanya.. Kerajaan yang
berhak.. mcm pentadbiran dulu kala, or diktator, kerajaan yang control semua..
Rakyat cuma mengikut arahan tanpa bantahan kerana dikawal atas faktor
keselamatan. betul ke? Amboii sempurna
segala.. Hurm, essei ni nukilan diri yang ampuh dan tidak bertindak untuk
menghentam sebarang pihak.. Mungkin sedikit panjang dan agak bosan bagi yang
kurang meminati faktual.Tapi apa pun, feedback dari kalian sangat dialu-
alukan. Mungkin ramai yang fikir aku akan memuji sokmo pemerintahan yang sedia
ada di Malaysia sebab nak mendapat tempat dalam pertandingan yang dianjurkan
oleh pihak Maybank di peringkat universiti...tapi takpe, mungkin betul, even
penulisan aku sedikit hambar, aku tetap menaruh harapan. Hurm, setelah setahun lebih
kertas conteng ni disimpan, aku membaca kembali..dan sedikit tak bersetuju..
seolah- olah pemerintahan sedia ada di negara ini sudah perfect segala
sampaikan no more Government-Knows-Best yang selayaknya dikritik. Berikut
merupakan nukilan yang skeptikal dan tiada pengalaman.. aku tidak mengubah
walau seinci ayat sekalipun.. soalan dia mngkin aku sedikit lupa tapi berbentuk
begini.. apakah implikasi setelah berlakunya era pemerintahan Government-Knows-Best.
Malaysia
merupakan sebuah negara yang mendukung prinsip Demokrasi Berparlimen dan Raja
Berpelembagaan. Lembaran hitam yang dilalui oleh penduduk pramerdeka sinonim
dengan gambaran yang jelas bahawa penjajahan itu suatu tempoh yang memeritkan.
Oleh itu, sebagai generasi muda yang menjalani kehidupan pascamerdeka,
seharusnya memanjatkan kesyukuran dengan nikmat yang diperolehi dalam entiti
kebahagian yang sebenar iaitu kemerdekaan. Tokoh nasionalis negara yang berjiwa
kental telah mengembalikan kemerdekaan negara setelah dirobek sekian lama oleh
kolonial Eropah. Kejatuhan Empayar Melayu Melaka memperlihatkan penguasaan
golongan pemerintah semata- mata dalam institusi pentadbiran telah menyumbang
kepada ketamakan harta dan pembelotan kuasa. Anjakan paradigma yang dikecapi
dalam arus modenisasi ini telah mengubah perspektif masyarakat dangkal dan
dilenkuen ke arah suatu era pembentukan masyarakat yang berswadaya tinggi. Era
Government-Knows-Best merupakan justifikasi masyarakat global untuk melakukan
transformasi agar hak dan kepentingan mereka tidak dieksploitasi dengan mudah
oleh badan pemerintahan. Berlakunya banyak revolusi pemerintahan dunia yang
bertukar tampuk pemerintahan dan penonjolan kefahaman ideologi politik yang
berbeza telah jatuh dan tersungkur dengan lembaran yang sangat hina.
Implikasi
yang jelas setelah berlakunya era pemerintahan Government-Know-Best ialah
kewujudan masyarakat dunia yang harmoni. Setiap negara mampu mewujudkan
pentadbiran dunia yang lebih sistematik. Di Malaysia, penglibatan rakyat dalam
menempatkan diri dalam pelbagai sektor profesional telah mewujudkan pentadbiran yang telus,
amanah, akauntabiliti dan integriti. Penglibatan secara seimbang antara
golongan pemerintah dan golongan yang diperintah mampu menjana potensi modal
insan ke arah kecekapan pengurusan dalam pentadbiran. Melalui pendekatan yang
strategik, amalan pengurusan modal insan dalam aspek pemilihan, pembangunan dan
pengurusan personel iaitu pekerja amat diperlukan bagi melahirkan tenaga kerja
yang yang berupaya memenuhi cabaran pada abad ke-21. Jika dahulu rakyat yang
miskin sering ditindas oleh golongan pemerintah dengan pengenaan cukai yang
tinggi dan kerahan tenaga yang berlebihan, namun situasi tersebut telah jauh
berubah. Mereka diberi layanan yang adil oleh pihak kerajaan dengan pelbagai
insentif supaya kehidupan mereka dapat diubah ke arah yang lebih mapan. Jurang
kehidupan juga mula dikurangkan agar hak dan kepentingan setiap warganegara terjamin
serta mendapat pembelaan yang sewajarnya.
Sementelahan
pula, pelaksanaan kuasa oleh setiap badan pemerintahan dapat dilakukan secara
seimbang dan efektif. Teori pengasingan kuasa merupakan suatu doktrin dalam
pemerintahan demokrasi yang membahagikan kuasa kepada tiga badan utama iaitu
perundangan (Legislatif), pemerintahan (Eksekutif) dan kehakiman (judisari).
Pembahagian ini dapat mengatasi pemusatan kuasa secara melampau kepada sesuatu
badan kuasa yang terlibat. Sebagai sebuah negara persekutuan, pembahagian kuasa
ini dilaksanakan di peringkat Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Ketiga-
tiga badan ini mempunyai peranan yang berbeza tetapi saling bergantung antara
satu sama lain untuk mewujudkan sistem pentadbiran yang efisien. Badan
Legislatif berfungsi sebagai penggubal undang- undang, seterusnya Badan
Eksekutif memastikan pelaksanaan undang- undang tersebut dijalankan manakala
Badan Kehakiman berfungsi untuk mentafsirkan undang- undang berkenaan selari
dengan kehendak perlembagaan ataupun tidak. Doktrin ini dapat mewujudkan dan
mengekalkan kepimpinan, kebebasan sebenar dan menghindari despotisme dengan
cara membahagikan kuasa untuk mewujudkan periksa dan imbang antara kuasa
tersebut.
Sejajar
dengan itu, perancangan ekonomi dapat dirangka dengan lebih kukuh. Sistem
sosialis atau sistem ekonomi perancangan pusat melembapkan kadar pertumbuhan
ekonomi negara. Hal ini demikian kerana penghapusan pemilikan harta kekayaan
persendirian tidak menggalakkan daya usaha individu. Ironinya, individu tidak
terdorong untuk bekerja kuat di samping tiada penawaran insentif daripada pihak
kerajaan. Umum mengetahui bahawa kerajaan yang mengamalkan ideologi komunisme
mendukung prinsip ini kerana keserataan agihan yang adil dan saksama kepada
setiap warganegara tanpa mengikut status sosial. Berbeza jika sebuah negara
mengamalkan prinsip ekonomi campuran yang melibatkan institusi kerajaan dan
swasta seperti yang berlaku di Malaysia. Sektor swasta bebas membuat keputusan
dalam peruntukan sumber. Walau bagaimanapun, kerajaan mengawal penggunaan
sebahagian sumber seperti pengeluaran petroleum dan sebagainya. Pengguna bebas
memilih barangan mengikut cita rasa dan kemampuan, sedangkan kerajaan mengawal
pilihan pengguna yang menjejaskan kebajikan masyarakat. Ketidakserataan agihan
pendapatan sering berlaku. Justeru, campur tangan kerajaan mampu merapatkan
jurang ketidakserataan seperti percukaian dan subsidi, pengenaan dasar harga
yang sesuai. Insentif untuk bekerja kuat adalah tinggi di sektor swasta. Hal
ini berlaku kerana upah atau gaji dibayar mengikut daya pengeluaran dan
keupayaan sumbangan pekerja. Insentif untuk meningkatkan keuntungan,
menggalakkan firma menghadapi risiko, meningkatkan inovasi dan kecekapan
pengeluaran cenderung berlaku. Sebaliknya, kekurangan insentif untuk berusaha
kuat berlaku di sektor kerajaan. Hal ini kerana peluang kenaikan pangkat adalah
rendah dan kadar kenaikan gaji adalah tetap dan lambat. Malahan, kerajaan lebih
mementingkan penurunan pengangguran daripada produktiviti buruh.
Selaras
dengan itu, pengurusan dan penyampaian dalam perkhidmatan juga menjadi lebih
efektif dan efisien. Era Government- Knows-Best meminifestasikan pengurusan dan
penyampaian yang lemah sehingga mewujudkan sistem pentadbiran yang rapuh.
Berlakunya banyak penyelewengan dalam kerajaan pada waktu itu, yang melibatkan
kronisme dan nepotisme. Kebejatan moral dalam institusi pemerintahan sekaligus telah
membawa kepada keruntuhan pemerintahan tersebut. Sebagai antaboga, kebangkitan
rakyat di Timur Tengah, ‘Arab Spring‘ telah meledakkan semangat rakyat yang
sentiasa ditindas dan masalah ekonomi meruncing. Hal ini menunjukkan bahawa pemerintahan
autokrasi tidak lagi relevan dalam pemerintahan sesebuah negara. Setelah
berlakunya era Government-Knows-Best tersebut, wujudnya pengurusan penyampaian
dalam perkhidmatan yang efektif dan efisien, seperti yang diharapkan oleh
pihak- pihak berkepentingan, di samping memastikan perkhidmatan tersebut menguntungkan
serta pengurangan terhadap sumber dan dana yang diperlukan. Pihak pemerintah
perlu mengambil pendekatan yang bersesuaian agar perkhidmatan kepada rakyatnya
mencapai piawaian yang jelas, cekap dan responsif.
Era Government-Knows-Best bukan
sahaja mneruskan delegasi warisan, malah pemerintahannya juga menyentuh
kronisme dan nepotisme. Setelah era tersebut tersungkur, pemerintahan yang
muncul kini mampu menjamin kepimpinan yang dipilih membawa transformasi yang
diharapkan oleh rakyat. Kepimpinan atasan dalam pemerintahan dan pentadbiran
negara perlu mempunyai hala tuju yang jelas. Sejarah telah membuktikan bahawa
kejatuhan sistem monarki di England pada zaman Dinasti Stuart dan Dinasti Tudor
disebabkan oleh pemerintahan yang diamalkan oleh mereka menekan rakyat jelata
dalam aspek seluruh aspek kehidupan. Di Malaysia sendiri, pilihan raya yang
dijalankan lima tahun sekali bertujuan untuk memilih pemimpin yang mewakili
rakyat berdasarkan menisfesto yang dijanjikan. Banyak dasar yang dirangka oleh
pihak pemerintah dalam memoden dan memajukan pentadbiran negara. Antaranya
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu dasar untuk membetulkan ketidak seimbangan
sosioekonomi yang wujud di Malaysia antara kaum- kaum, wilayah- wilayah dan di
antara kawasan di wilayah yang sama. Rancangan- rancangan pembangunan di bawah
Dasar ekonomi Baru telah disusun dan dijalankan menerusi strategi serampang dua
mata bagi mengurangkan dan membasmi kemiskinan serta melakukan semula
penyusunan masyarakat untuk mengurangkan seterusnya menghapuskan pengenalan
kaum mengikut fungsi- fungsi ekonomi.
Malahan, ketegangan dalam arena
politik yang ekstremis dapat dielakkan. Suasana yang kompetitif dapat memesatkan
kadar pertumbuhan ekonomi. Mangkin yang efektif meletusnya perang dunia kedua
di Eropah ialah pertembungan ideologi Demokrasi menentang Fasisme dan Nazisme.
Fasisme dikaitkan dengan Benito Mussolini yang menjadi diktaktor Itali antara
tahun 1922 hingga 1943. Nazisme pula muncul di Jerman lewat 1920-an dan menjadi
ideologi negara setelah Adolf Hitler menguasai Jerman pada tahun 1933. Kedua-
dua ideologi ini memberi keutamaan kepada kepentingan negara melebihi
kepentingan individu. Mereka sanggup menggunakan pelbagai cara untuk
menghapuskan semua tentangan serta mengukuhkan penguasaan mereka di dalam
mahupun di luar negara. Hal ini mencetuskan pelbagai ketegangan sehingga
membawa kepada pelbagai kemusnahan yang teruk. Kini, peristiwa tersebut menjadi
sejarah dan peringatan kepada setiap pemimpin dunia bahawa peperangan tersebut tidak
mendatangkan apa- apa kepentingan sebaliknya membinasakan masyarakat dan negara. Kesederhanaan dalam politik hendaklah
diterapkan agar perkara seumpama ini tidak memusnahkan negara dan aset sedia
ada kelak.
Sebagai intihanya, era
Government-Knows-Best merupakan titik tolak berlakunya pembaharuan dalam sistem
pemerintahan yang adil di dunia ini. Penglibatan rakyat dlam sistem pentadbiran
negara sememangnya perlu agar pemusatan kuasa oleh badan pentadbir dapat
dielakkan. Sebagai generasi muda, pemerkasaan dalam pendidikan dan inovasi
kemahiran hendaklah dipandang berat agar Wawasan 2020 bertujuan menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara maju mengikut acuan sendiri. Kemajuan yang tidak
semata- mata diukur dari segi pencapaian lahiriah atau fizikal mengliputi
pengwujudan suatu masyarakat yang sempurna dengan nilai moral dan etika yang
inggi serta boleh dicontohi oleh negara- negara lain. Sejarah telah mengajar
kita erti kemerdekaan yang sebenar. Oleh itu, masyarakat diseru supaya
berganding bahu agar kita tidak ditindas di tanah air sendiri oleh anasir di
dalam mahupun di luar negara yang tidak bertanggungjawab. Kewibawaan kerajaan
memerlukan penglibatan dan sokongan rakyat. Justeru, era Government-Knows-Best
tidak lagi praktikal dalam arus globalisasi.
0 comments:
Post a Comment